вторник, 15 июня 2010 г.

Розвиток просторового мислення засобами комп'ютерних технологій

Проблема формування просторового мислення школярів не нова для методики навчання математики, а про актуальність її говориться й пишеться вже не одне сторіччя.

Ми живемо в тривимірному просторі. У процесі діяльності людина часто зіштовхується з необхідністю уявляти зовнішній вигляд, структуру об'єктів навколишнього світу.
Багато професій - конструктор, архітектор, хірург, закрійник, жадають від людини вміння подумки робити просторові перетворення, добре орієнтуючись у просторі видимому й уявлюваному.

Формування просторової уяви - одна з головних опор мислення, тому що саме внутрішні образи, їхній зміст служать базою для розумових дій, що лежать в основі багатьох процесів - від простого спогаду до абстрактного міркування.

З математичної точки зору, навчання молодших школярів елементам геометрії є пропедевтикою до вивчення систематичного курсу геометрії в середній школі.

Програма геометрії старших класів у значній мірі опирається на запас наочних подань і конструктивних навичок, сформованих в 5-6 класах. Саме на цьому щаблі навчання й варто закладати основу просторової уяви учнів, використовуючи їхній життєвий досвід і результати вивчення пропедевтичного курсу геометрії початкової школи.

По цьому важливу роль у розвитку дитини грає просторове мислення, невисокий рівень якого є практично непереборною перешкодою для успішного вивчення ряду шкільних дисциплін: географії, фізики, хімії, малювання, креслення, стереометрії й інших.

Найбільш ефективними засобами розвитку просторової уяви є:
- демонстрування фігур,
- моделювання,
- грамотне читання креслення і його виконання.

Сучасні комп'ютерні технології можуть бути основою для формування нового підходу до створення методики розвитку просторового мислення учнів у процесі навчання геометрії.

Процес інформатизації й комп'ютеризації всіх сфер діяльності людини створює передумови для широкого впровадження в педагогічну практику інформаційних і комунікативних технологій. З огляду на сучасні тенденції в розвитку ІКТ, ми ставимо перед собою ціль підвищити рівень інформатизації уроків математики.

Прагнення використати комп'ютерні технології на уроках математики, продиктовано соціальними, педагогічними й технологічними причинами:
1.сформовано соціальне замовлення на включення такої діяльності в систему утворення;
2.педагогічні причини обумовлені необхідністю пошуку засобів підвищення ефективності навчання;
3.комп'ютер значно розширює можливість пред'явлення навчальної інформації, дозволяє підсилити мотивацію навчання й активно утягнути учнів у навчальний процес.

На даному етапі в школах використовуються різні програмні забезпечення, що допомагають у розвитку просторової уяви: «Сходинки»(«Розгорни серветку»), «Супер інтелект» (Вежа з кубиків), «NINJA»(«Звуковий лабіринт», «Пентаміно»), «Відкрита математика» («Стереометрія»), та інші.

література:
1. Имранов Б. Никогда не забывайте о наглядности // Математика в школе.- 2001.- N 2
2.Карпушина Н.М. Развивающие задачи по теме "Движения плоскости"//Математика в школе.- 2005.- N 8
3.Петрушина С.В. О развитии пространственного мышления младших школьников // Начальная школа.- 2004.- N 8

Комментариев нет:

Отправить комментарий